Skip to content

Integration av olika system The holy grail på Consat Engineering

”Punkten mellan lagret och lastbilen, vår holy grail, är inte automatiserad i dag, men det är där det verkligen tar tid och är trångt”, säger Orvar Hurtig, CEO på Consat Engineering.

Det finns ett antal intressanta skärningspunkter, mellan olika miljöer i godsflöden som kräver fysiskt och logiskt tekniskt avancerade lösningar. Ett exempel är skärningspunkten mellan lastbrygga och fordon. 
– Detta är en punkt som kostar tid och därmed pengar, samtidigt som det också är en punkt som kräver integration mellan olika systemlösningar, vilket vi tycker är mycket intressant, säger Orvar Hurtig, CEO på Consat Engineering, som är Keynote Speaker på FLX Zones webbinarium 9 juli. 

Consat är ett av Sveriges ledande ingenjörsbolag med tjänster inom IT, Life Science, Fordon, Automation, produktionsutveckling, ITS-system för kollektivtrafik och energieffektivisering. 

Consat jobbar med alla ”miljöerna” och vi bygger helautomatiska maskiner och designar processflöden. Vi jobbar med automation av intralogistik och vi tillhandahåller trafikledningssystem (ITS) för publika transporter, där vi levererar nyckelfärdiga lösningar för PTA:er och PTO:er.  Vi tillhandahåller också ett Service Management system för service och underhåll av laddinfrastruktur.

Projekten har stor spännvidd, från utveckling av mjukvara till fordon, till byggnation av helautomatiska komplexa maskiner till SKF. 

Under FLX Zones webbinarium 9 juni kommer Orvar Hurtig att berätta om företagets hetaste utvecklingsområde: Lastbryggan. 

– Innanför inhägnaderna finns redan smarta lagersystem och ute på vägarna utvecklas många självkörande lösningar.

– Sedan finns punkten mellan lagret och lastbilen, vår holy grail, den är inte automatiserad i dag, men det är där det verkligen tar tid och är trångt.