Skip to content

”En autonom dragbil vore fantastiskt”

En relativt liten och flexibel hamn och en enorm utveckling i området inom e-handel är två framgångsfaktorer för Helsingborgs Hamn. Nu planerar man för en ny containerhamn som ska fördubbla kapacitet. 
– Utmaningen är att vi ska klara det på samma yta som idag, det kräver en annan teknik och många nya lösningar, säger Bart Steijaert, vd för Helsingborgs hamn, som medverkar under FLX Zones första webbinarium 28 april.

Den 28 april arrangeras FLX Zones sitt första webbinarium om reell och virtuell logistik. Till webbinariet är bland andra Bart Steijaert, vd på Helsingborgs Hamn, inbjuden för att prata om den spännande utvecklingen i Helsingborg. 

– Vår stora fördel är att vi är en relativt liten hamn, med stor flexibilitet, som ändå erbjuder full service sju dagar i veckan. Det är unikt i Hamnsverige, bara Göteborgs Hamn matchar det, säger Bart Steijaert.

För att klara de ökande volymerna planerar nu hamnen att fördubbla kapaciteten i sin containerhamn. Den nya containerhamnen ska stå klar 2028 och kräver inte bara stora investeringar, utan också nya, smarta lösningar

–  På webbinariumet vill jag berätta om vår vision för 2028, att ha en ny terminal som vi redan jobbat med och där vi testat olika innovativa lösningar tillsammans med många olika partners.

Bart Steijaert berättar att den stora utmaningen med att hantera dubbelt så många containrar på samma yta är att det kräver en mer yteffektiv teknik. 

– Vi har många projekt på gång och söker lösningar med bland annat elektrifiering och automatisering, men kostnaderna får inte öka.  

Samtidigt har Helsingborgs Stad en av landets tuffaste hållbarhetsmål, där kommunens verksamheter ska vara fossilfria 2024. 

– Våra tunga maskiner som finns i hamnen är inte elektrifierade ännu, där har vi en utaming, men vi är en av de första hamnarna som har eldragbilar och vi kommer även att investera i en elektrifierad maskin som lyfter containrar. Behovet av nya lösningar ökar på många fronter. Det gör vardagen tuff för ett relativt litet företag, som Helsingborgs Hamn. Därför söker man partnerskap på många olika sätt. 

När Bart Steijaert får frågan vad han skulle välja om han fick önska sig vad han ville till hamnen, tänker han en lång stund innan han säger: 

– En autonom dragbil hade varit fantastiskt, dragbilarna är den största utmaningen vi har just nu, avslutar Bart Steijaert.

Missa inte att anmäla dig till webbinariet den 28 april!

ANMÄLAN